Nervus Ischiadicus

Jaha, då har man fått Ischiasnerven i kläm! ONT! Tror att de i klassen tycker att jag är lite knäpp och beter mig lustigt då jag på föreläsningarna sitter och står om vartannat. Sitter jag för länge gör det ont, ställer mig då upp men det gör också ont efter ett tag så då får jag sätta mig ner igen och sådär håller jag på och "hoppar" upp och ner.

Ischiasnerven är kroppens längsta nerv och är tjock som ett lillfinger. Den löper ut från ryggraden, från ländryggen och går genom nedre delen av kroppen via lårets baksida och ner i foten.  Att få Ischiasnerven i kläm eller få ischias, som man också säger, orsakas av inflammation eller irritation av nerven. När en av diskarna mellan kotorna i ländryggen är skadad, tränger en del av disken ut mellan kotorna och trycker på en nervrot. Trycket gör att nerven svullnar upp och det uppstår smärtor, vilka strålar ut via nedre delen av ryggen via sätet ner i låter. I vissa fall kan smätorna kännas ner i vaden och i värsta fall enda ner i foten.

Hur behandlar man Ischias?
Den vanligaste ordinationen från läkare är att vila, vila vila! I många fall behövs smärtlindrande och infalmmationshämmande medicin. Om detta inte hjälper kan operation bli nödvändig.

Fruktansvärt ont gör det att "ha ischias" och det känns lite sådär att ställa sig upp och sätta sig ner om vartannat men jag får väl bara vila och hoppas på att det går över fort!

Kommentarer

Skriv en kommentar här:

Namn:
Om du är stamgäst

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Vad heter din blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0