Weekend in Napa!

Nu är vi hemma igen efter en fantastisk helg i Napa Valley, där vi åkter runt i den underbara naturen runt områdena Napa och Sonoma till olika vingårdar och testade viner och champagne! Strålande sol, storslagna utsikter, underbara viner och fantastiska vingårdar! Detta slår nog allt! :) 
 
Vi startade hemifrån på lördagsmorgonen och bilade till Napa Valley och vidare mot Sonoma. Första stoppet blev på en vingård där de tillverkade enbart champagne av olika slag. Vi testade där några olika, och självklat föll jag för en som var rosa ;) nämligen en roséchampagne. Jättegod! Sedan åkte vi vidare till några andra ställen bland annat Cline Cellars där jag för första gången testade på den druvsort som idag är min absoluta favorit! Hade ingen speciell druva som jag tyckte var godare än någon annan eller någon speciell vinsort heller utan jag visste bara att jag gillade lite kraftigare, sträva, ja så kallade lite tyngre viner med mycket smak. Men efter att ha åkt runt hela helgen och bara smakat vin har jag alltså nu hittat den druva som blivit min favorit, nämligen Zinfandel. Av alla de viner vi testade som var framtagna på Zinfandel var det inte ett enda av dem som jag inte gillade och det var en positiv smakupplevelse varje gång. Zinfandel är den druva som producerar både rött, vitt och rosévin. Tyvärr har jag ännu inte smkat något rosé gjort på Zinfandel och kan därför inte uttala mig om hur de är, men det är bara en tidsfråga innan jag gör de! ;) Under vår resa var det större delen röda viner producerade av Zinfandel som vi testade och de var som sagt en uderbar smakupplevelse varje gång! Men den ABSOLUTA höjdpunkten var dag två när vi kom till en vingård vid namn Alderbrook. Där provade vi 10 olika viner och hela 5 av dem var Zinfandelviner!! :D Hittade där mitt hittills absoluta favoritvin, Aledrbrook Three Goose Zinfandel 2006. Helt underbart rödvin! Dessvärre går ju detta bara att köpa på Alderbrook eller om man är med i deras medlemsklubb och typ måste köpa svindyra viner varej kvartal! Supergott var det i alla fall! ;) Men det som slog allt och var den bästa smakupplevelse jag haft i hela mitt liv, det känndes som man var i sjunde himelen och det går inte att beskriva denna smak utan den MÅSTE upplevas! Man blev lycklig i både hjärta och själ och det kändes som en massa lycko- och kärlekshormoner fladdrade runt i kroppen! Detta var när vi fick testa Aledrbrook Zinfandel Port och till detta cholkaddoppade blåbär! Först ta en sipp av Zinfandel Port, sedan en tugga av de chokladdoppade blåbäret och därefter sen sipp av Portvinet igen! Det var ren och skär lycka<3 Får ni möjlighet någon gång i livet, åk dit och testa denna kombination! Har aldrig upplevt något så underbart innan! <3 
 
På lördagskvällen var vi på en jättemysig liten Italiensk restaurang med jättegod mat! De var upplagt så att man åt några små rätter, så alla fick smaka allt typ.. Det var jättegott och jättetrevligt! :) Efter maten blev det tillbaka till hotellet för att sova så vi skulle orka upp dagen efter och testa ännu mera vin! ;) 
 
Förutom Alderbrook dag 2, blev det även Bella winery där provningen ägde rum i en "grotta" eller en vinkällare, Ferrari-Carano där de hade en fantastisk trädgård och ett underbart hus med världens utsikt, Coppola där vi åt lunch vid deras utebar och där man kunde bada i deras pool och självklart var vi tvugna att stanna till på Alexander Vally Vineyards! ;) och ett par ställen till! :) 
 
Har haft en Fantastisk helg! Tack Erika och Alex för de!!! Och jag kommer utan tvekan att åka dit igen! En av de bästa helgerna Ever!! <3 
 
 
Helgen i bilder: 
 
 
Alex och Erika utanför Domaine Carneros
 
Provning av Champagne Domaine Carneros
 
Staty av en winemaker!
 
 
Erika å Alex vid Cline 
 
Åsnor som de hade på Cline 
 
Jacuzzi Family Vineryard
 
Erika å jag utanför Chateau st Jean
 
Var riktigt gott att bryta av med
en öl efter allt vin! ;) 
 
 
Alex under en korkek vid Ferrari-Carano
 
Vinkällaren på Ferrari-Carano
 
Bella Winery
 
Erika och Alex vid ingången till Bella Winery Cave
 
 
 
Alexander vid Alexander Valley! :) 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Skriv en kommentar här:

Namn:
Om du är stamgäst

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Vad heter din blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0