Dukan Diets

Från och med idag har jag tagit tag i mitt liv. Med 3 månader kvar till beach 2012 blir det nu att hårdstarta och detta görs genom att jag idag börjat på diet. Dieten jag har börjat följa heter Dukan dieten (Dukan metoden). Känner ingen som provat den men jag har läst om den och den verkar vara både effektiv och lätt att följa, och framför allt jag får dricka kaffe! :)

Dukan Diets (DD) är en diet framtagen av en fransman vid man Pierre Dukan och dieten följs i 4 faser.


Fas 1 - Attakfasen
När: dag 1-7
Tillåtet att ät: Enbart protein! Det vill säga kött fisk och lätta mejeriprodukter är tillåtna.


Bra mat för denna fas:
  • All typ av fisk och skaldjur
  • Magert kött som tillagas utan matfett
  • Kallskuret kött som skinka och kalkon
  • Kyckling och kalkon utan skinn
  • Ägg
  • Mejeriprodukter med lite fett så som Naturell yoghurt och Keso
Extra: Kaffe, te, vinäger, kryddor, citron, örter och senap - i måttlig mängd!
Så mycket får du äta: Obegränsat! Tills du blir mätt
Fakta: Det stora intaget av protein bevarar muskelmassan samtidigt som det ger minskad aptit. Kroppen renas dessutom från överflödigt vatten. Viktigt att tänka på är att dricka just mycket vatten för att kompencera och inte riskera uttorkning. Rekomenderat är att dricka minst 1 och 1/2 liter vatten om dagen. Vardagsmortion eller en promenad minst 20 minuter under denna fas.


Fas 2 - Cruisefasen
När: Dag 8 tills du mått din målvikt
Tillåtet att äta: Varannan dag: Protein. Varannan dag: Protein + grönsaker


Bra mat för denna fas:
  • Protein - se lista för Attackfasen
  • All sorts sallad
  • Aubergine
  • Bönor
  • Fänkål
  • Gurka
  • Kål
  • Paprika
  • Rädisa
  • Sparris
  • Spenat
  • Svamp
  • Selleri
  • Tomat
  • Zucchini
Extra: Morrötter, Rödebetor och Kronärtskocka men dessa får ej ätas till varje måltid.
Så mycket får du äta: Obegränsat! Tills du blir mätt.
Fakta: Det är många som avslutar dieten här eftersom de mått sin målvikt men det är viktigt att avsluta alla faser och här ifrån övergå till fas 3. Promenera 30 min om dagen under denna fas.


Fas 3 - Sammanslagningsfasen
När: Från du nått din målvikt. Fasens läng beror på hur mycket du gått ner i vikt. Du ska lägga på 10 dagar för varje kilo du gått ner. Om du tex gått ner 5 kilo skall denna fas vara  i 50 dagar.
Tillåtet att äta: Protein + grönsaker + kolhydrater
Fortsätt med en ren Proteindag i veckan (Attackfasen). Välj samma dag varje vecka!
Under första halvan av denna fas får du ha en "fuskdag" i veckan, då du får äta vad du vill. Under andra halvan av sammanslagningsfasen får du ha två sådanna dagar!


Bra mat för denna fas:
  • Protein (se Attackfasen)
  • Grönsaker (se Cruisefasen)
  • Kolhydrater - Frukt, fullkornsbröd, ost, pasta, potatis, ris och VIN!
Så mycket får du äta:
1 portion frukt per dag
2 skivor fullkornsbröd per dag
40g ost per dag
1 portion stärkelserik mat (pasta, potatis och ris) i veckan
1 glas vin i veckan
Fakta: Nu börjar du långsamt gå tillbaka till normal kost. Promenera 25 min varje dag under denna fas.


Fas 4 - Stabiliseringsfasen
När: Efter sammanslagningsfasen och livet ut
Tillåtet att äta: Nu får du äta vad du vill sex dagar i veckan. Den sjunde dagen ( Dr. Dukan rekomenderar trosdag) får du bara äta proteiner.


Bra mat för denna fas: Ha maten från sammanslagningsfasen som bas.


Fakta: Den här fasen ska hjälpa dig att hålla vikten livet ut. Det långsamma återgåendet till vanlig kost får kroppen att inte längre vara inställd på diet. Ät tre matskedar havrekli varje dag, det är ett "stabiliserande fiber". Försök hålla de goda vanor du lärt dig under dieten. Lev livet som om rulltrappor och hissar inte finns! Var noggrann med vardagsmotionen, promenera 20 min varje dag!


Nu återstår det bara att  se hur länge jag kommer orka med och klarar av att följa denna diet. Kommer utvärdera mitt resultat här på bloggen :)

To be continued...



Kommentarer
Postat av: Mona

Hej Nusse,

Tack för titten i min blogg, jag har svarat på din fråga men texten fastnade inte i klippbordet på min mobil så jag kan inte klistra in svaret här.

I alla fall önskar jag dig lycka till med Dukan, det funkar, jag gick ner 21 kilo på 6 månader, nu betar jag av de sista förargliga kilona innan jag når min målvikt. Bara drygt 2 kilo kvar.

2012-03-08 @ 18:58:57
URL: http://amonazondukan.blogspot.com
Postat av: Nusse!

Hej!

Jag var inne och såg ditt svar! Tack för hjälpen! :)

Oj, va du är duktig! 21 kg på 6 månader är bra jobbat!!

Kommer redovisa hur det går för mig här på bloggen om du blir nyfiken så är det bara att titta in! ;) Jag kommer garanterat vara inne många fler gånger på din sida för tips, recept, idér och suport! :)

Lycka till med slutspurten!

2012-03-08 @ 22:08:18
URL: http://nusse.webblogg.se/
Postat av: Mona

Hej igen,

Ja, man får äta lök i attack.

Lök och vitlök är en bra smaksättare.

Jag brukar även äta alfalfagroddar i attack, de innehåller faktsikt en massa proteiner.

Tzatziki kan du också göra i attackfasen, jag gör min av avrunnen naturell turkisk lättyoghurt eller lättkesella/kvarg, urkramad gurka, vitlök, salt, peppar.

Citronsaft eller rivet citronskal (zest) kan du också använda som smaksättare i attack, de flesta kryddor går bra, utom såna mixade kryddor som innehåller en massa glutamat och socker.

2012-03-11 @ 20:51:36
URL: http://amonazondukan.blogspot.com

Skriv en kommentar här:

Namn:
Om du är stamgäst

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Vad heter din blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0